تاکید رئیس ستاد انتخابات کشور بر مزایای برگزاری انتخابات الکترونیکی قالیباف رای خود را در صندوق الکترونیکی انتخابات ثبت کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه نظامی اسرائیل در ایلات فرماندار مشهد: مشکل خاصی در شعب اخذ رای نداریم+ فیلم وزیر کشور: ۶۰ درصد صندوق‌ها در مرحله دوم انتخابات الکترونیکی است رئیسی با اعضای دفتر رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد تازه‌ترین آمار برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد توصیه ستاد انتخابات کشور به اعضای شعب اخذ رای استاندار خراسان رضوی: مردم مشهد و کلات در دور دوم انتخابات کار را تمام کنند+ فیلم رهبر معظم انقلاب: انتخابات نشانه‌ی اراده و تصمیم‌گیری مردم است | اهمیت مرحله‌ی دوم انتخابات کمتر از مرحله‌ی اول نیست + فیلم مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد آغاز شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نشست استاندار خراسان رضوی با دختران نخبه استان روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل، جایگزین «پنجشنبه» شد وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید + ویدیو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟
سرخط خبرها

گوترش: عملیات‌های نظامی اسرائیل از ورود کمک به غزه جلوگیری می‌کند

  • کد خبر: ۲۰۱۴۶۶
  • ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
گوترش: عملیات‌های نظامی اسرائیل از ورود کمک به غزه جلوگیری می‌کند
دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که عملیات‌های نظامی اسرائیل از ورود کمک به غزه جلوگیری می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه خاطرنشان کرد عملیات‌های اسرائیل مانع ورود کمک‌های انسانی به غزه است. 

او اضافه کرد آنچه در غزه به وقوع می‌پیوندد چیزی است که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم و جنگ باید برای کمک‌رسانی متوقف شود. 

گوترش از مقام‌های اسرائیل خواست تمامی محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های کمک‌رسانی در غزه را رفع کند. 

 آنتونیو گوترش چند هفته پیش با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل از شورای امنیت خواسته بود جلسه‌ای برای رایزنی درباره اوضاع غزه برگزار کند.

بند ۹۹ جزو اختیارات ویژه‌ای است که در منشور سازمان ملل به دبیر کل اعطا شده است. این بند به دبیر کل اختیار می‌دهد برای اعلام هشدار درباره تهدیدهای جدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی خواستار نشست اعضای شورای امنیت شود. 

در این بند آمده است: «دبیر کل می‌تواند توجه اعضای شورای امنیت را به هر موضوعی که به نظر او ممکن است تهدیدی برای حفظ صلح و امنیت بین‌الملل ایجاد کند  جلب کند.»

گوترش در نامه خود خطاب به شورای امنیت تصریح کرده بود که عدم اقدام این شورا و وخامت اوضاع در غزه او را مجاب کرده برای اولین بار  از زمان تقبل این سمت در سال ۲۰۱۷  از اختیاراتش ذیل این بند استفاده کند. 

این نامه در شرایطی نگاشته شدهد بود که شورای امنیت به دلیل کارشکنی‌های آمریکا در تصویب قطعنامه برای آتش‌بس در غزه ناکام مانده بود. 

 استفاده گوترش از بند ۹۹ نشان‌دهنده عمق جنایات رژیم اسرائیل در غزه است. تا قبل از آن از این بند قبل از این تنها چهار بار دیگر- (کنگو (۱۹۶۰)، پاکستان شرقی (۱۹۷۱)، ایران (۱۹۷۹) و لبنان (۱۹۸۹)- استفاده شده بود. 

با وجود این،  شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه سرانجام موفق شد بعد از چندین روز رایزنی قطعنامه‌ای برای افزایش کمک‌ها به غزه تصویب کند. این قطعنامه، اما خواستار آتش‌بس در غزه نیست.  

آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد. روسیه دیگر کشوری بود که به این قطعنامه رأی ممتنع داد. ۱۳ عضو دیگر با قطعنامه موافقت کردند. 

تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته رأی‌گیری بر سر آن چهار بار به تعویق افتاده بود. سرانجام نماینده آمریکا امروز جمعه اعلام کرد آماده رأی‌ دادن به متن اصلاح‌شده جدید است. 

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) دولت آمریکا حمایت تمام‌قد و بی‌چون و چرای خودش را از عملیات‌های این رژیم در غزه اعلام کرده است.

دولت آمریکا تا کنون با تکرار روایت صهیونیست‌ها چندین قطعنامه را که خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه بوده وتو کرده است.

در تازه‌ترین اقدام در این راستا، واشنگتن هفته پیش با ایستادن مقابل رأی ۱۳ کشور دیگر درخواست اعضای سایر اعضای شورای امنیت برای پایان جنگ در غزه را ناکام گذاشت. تنها کشور دیگری که با این قطعنامه موافقت  نکرد انگلیس بود که به آن رأی ممتنع داد.

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تا امروز، به ۲۰۰۵۷ شهید و ۵۳۳۲۰ مجروح رسیده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->